Arap Disneyland ve Da Vinci: Suudi Arabistan'ın iki büyük umudu
Suudi Arabistan, bir zamanlar izole edilmiş bir krallığı küresel bir turizm merkezine dönüştürme konusundaki büyük planının merkezinde yer alan turizm projelerine milyarlarca dolar harcıyor. Ancak, politika yapıcıları rahatsız eden bir soru var: Dünya buna dikkat edecek mi?
Turist sayısı artıyor ve 2023'te 27,4 milyona ulaşıyor, ancak bunların yarısı dini ziyaretçilerdi.
Hükümet, Mekke ve Medine'nin turizm için sağlam bir temel oluşturduğunun farkında ancak ülkenin, sektörün planlandığı gibi 2030 yılına kadar GSYİH'ye yüzde 10 oranında katkıda bulunması için daha fazlasını yapması gerekiyor.
Suudi turizm projelerinin büyük çoğunluğu Neom, Al Ula ve Kızıldeniz Küresel tatil köyleri gibi küresel süper zenginlere yönelik olup, yüksek sayılarda ziyaretçi çekmekte zorluk çekebilirler.
Suudi Arabistan ayrıca 2029'da Asya Kış Oyunları, 2030'da Dünya Fuarı ve 2034'te Dünya Futbol Kupası'nın da yer aldığı bazı önemli etkinliklerin popüler olması bekleniyor.
Ancak düzenli bir ziyaretçi akışını sağlamak için Suudi Arabistan'ın iki büyük umudu var: Arap Disneyland'ı olarak lanse edilen spor ve eğlence şehri Qiddiya ve Dünya KurtarıcısıLeonardo da Vinci'ye atfedilen ve şu anda Suudi Arabistan'ın elinde olduğu düşünülen İsa Mesih'in ünlü tablosu.
Riyad dışında inşası devam eden ve değeri 9,8 milyar dolar olarak belirlenen projenin danışmanlarından biri, “Bu, lüks bir teklif değil, herkesin erişebileceği bir kitle pazarı destinasyonu olacak” dedi.
Projede, ABD'nin önde gelen macera parkları geliştiricilerinden Six Flags'ın lunapark trenleri, anime tarzında bir Dragon Ball tema parkı, Dünya Kupası spor stadyumu, Formula 1 yarış pisti, e-spor ve oyun bölgesi ve bir konser salonu yer alıyor.
Planlamacılar, bölge, Avrupa ve Asyalı turistlerin Riyad havaalanından doğrudan Qiddiya'ya giden özel bir metro hattı sayesinde seyahat edebilecek kadar yakın olduklarına bahse giriyorlar.
Danışman, “Suudi Arabistan ve Körfez'den, ardından Asya ve diğer yerlerden anında yanıt alacaklar. Daha büyük potansiyel, Batılı kitleleri ve pazarları Suudi Arabistan'ın haritalarında olması gerektiğine ve gidip eğlenebilecekleri bir yer olduğuna ikna etmek” dedi.
Eğer bu kadar çok ziyaretçi çekmek yeterli değilse, dünyanın en ünlü Rönesans eserlerinden birine ne dersiniz?
“Dünya Kurtarıcısı Riyad'daki bir Körfez diplomatı, “Turizm açısından oyunun kurallarını değiştirebilir. Milyonlarca insan böylesine nadir bir parçayı görmek için uzaklara seyahat ederdi” diyor. “Her şey yatırım getirisiyle ilgili, en iyi yarım milyar dolar [the Saudis] “Herhangi bir şeye para harcadım.”
- Suudi Arabistan turizm hedefine yedi yıl erken ulaştı
- Suudi Arabistan'da turist harcamaları %23 artarak 12 milyar dolara çıktı
- Dünyanın dört bir yanındaki zengin turistler Suudi Arabistan'ın radarında
Başyapıt, 2017 yılında Suudi bir temsilci tarafından New York'taki bir Christie's müzayedesinde rekor bir fiyat olan 450 milyon dolara satın alındı. O zamandan beri tablo radardan çıktı ve nihai varış noktası hakkında yoğun spekülasyonlara yol açtı.
Kültür eleştirmenleri, eserin Riyad'ın tarihi Diriye semtinde yapılması planlanan ve aynı zamanda opera binasının da inşa edildiği bir sanat müzesine yerleştirileceğini düşünüyor.
Paris merkezli Elyx Vakfı'nın kurucu ortağı Adeline Pilon, fikrin tabloyu Veliaht Prens Muhammed bin Selman ve onun “modern bir Arap Rönesansı'na öncülük etme, Riyad'ı ve krallığı kültür meraklıları için küresel haritada konumlandırmadaki başarısı” ile ilişkilendirmek olduğunu söylüyor.