Suudi Arabistan yüksek riskli bir piyasada uzun vadeli oyun oynuyor
Suudi Arabistan, Kamu Yatırım Fonu iştiraki Savvy Games Group aracılığıyla espor sektörüne bugüne kadar 38 milyar dolar aktardı.
Bunlar arasında Monopoly Go geliştiricisi Scopely'nin 4,9 milyar dolara satın alınması ve dünyanın en büyük e-spor şirketlerinden ESL FaceIt Group'un 1,5 milyar dolara satın alınması gibi dikkat çeken satın almalar da yer alıyor.
Eleştirmenler, bu kadar büyük harcamaların sürdürülebilirliği konusunda endişelerini dile getirerek, Suudi Arabistan'ın kalıcı etki yaratmayabilecek hızlı kazanımları satın alıp almadığını sorguladılar.
Özel bir röportajda AGBI Arap Espor Federasyonu Başkanı Prens Faysal bin Bender El Suud, kârlılığa giden yolun ne düz ne de hızlı olduğunu kabul ediyor.
Sıfırdan yeni bir sektör kurmanın gerçekleriyle hırs arasında denge kurulması gerektiğini kabul etti.
Prens Faysal, Suudi Arabistan'ın ABD, Japonya ve diğer yerleşik pazarlar gibi e-spor alanında “doğal bir konuşmanın parçası” haline geleceğini öngörüyor.
- Prens Faysal: Esporun odak noktası kâr değil büyüme
- Körfez spor galibiyetleri yaz sezonunda bir kenara bırakılıyor
- Magic Leap, büyük PIF yatırımının ardından ek fon arıyor
Kendisi de bir oyun tutkunu olan Prens Faysal, sektörü genç Suudilerin hala gelişmekte olan küresel sektörde yer edinmeleri için bir fırsat olarak görüyor.
“Başka çok az sektörde, birini ilk tanıdığınızda onun tarihi, kültürü, rengi veya cinsiyeti önemli değildir; bu, onun bir oyundaki avatarıdır” dedi.
“Bu mercek sayesinde saygı ve liderlik kazanırsınız. Gerçekten kendi ayaklarınızın üzerinde durabileceğiniz başka hiçbir ortam veya sektör yoktur.”
Suudi Arabistan'ın önemli yatırımlarının ülkeyi küresel sahneye taşıdığını ve “dünyaya yaptığımız iş konusunda ciddi olduğumuzu gösterdiğini” söyledi.
Suudi Arabistan İletişim ve Enformasyon Teknolojileri Bakanı Abdullah Alswaha, krallığın e-spora yönelik hamlesinin toplumsal değişim ve ekonomik çeşitlenme için bir katalizör görevi göreceğine inanıyor.
Ülkenin, büyümeyi teşvik edebilecek ve genç nüfusu için iş fırsatları yaratabilecek yeni endüstriler geliştirerek petrol gelirlerine olan bağımlılığı azaltmayı amaçlayan Vizyon 2030 planının bir parçasıdır.
Büyüme pazarı
PwC'nin raporuna göre, Suudi Arabistan'ın oyun ve e-spor sektörünün 2030 yılına kadar ulusal GSYİH'ye yaklaşık 13 milyar dolar katkıda bulunması ve 39.000 kişiye istihdam sağlaması bekleniyor.
Bu büyüme, yılda 10 milyon ziyaretçi çekmesi beklenen özel bir oyun bölgesi olan Qiddiya Şehri, bu yılki E-Spor Dünya Kupası ve gelecek yılki Olimpik E-Spor Oyunları da dahil olmak üzere hükümet yatırımlarıyla destekleniyor.
Bu büyüme, e-spor gelirlerinin 2020'de 996 milyon dolardan 2025'te 2 milyar dolara yaklaşmasının öngörüldüğü daha geniş bir küresel eğilimin parçası.
Orta Doğu ve Afrika'da oyun gelirleri 2023 yılında 7 milyar doları aşarken, Suudi Arabistan önemli bir oyuncu olarak öne çıkıyor.
Alswaha, oyun sektörünü “en az değer verilen ve takdir edilen sektör” olarak nitelendirdi.
“Bunu 200 milyar dolarlık bir endüstriden bir trilyon doların üzerine çıkarmamız gerekiyor.”
Alswaha, yatırımın teknolojiyi ilerleten bir sektör şekillendirmekle ilgili olduğunu belirterek, Dota 2 oyununda rekabet etmek üzere bir yapay zeka “takımı” yetiştiren OpenAI'nin OpenAI Five'ına işaret ediyor.
“Bu yatırım tezi – teknolojik gelişmelere katkıda bulunan bir endüstriyi ve sporu şekillendirmek” dedi.
Suudi Arabistan, önümüzdeki on yılda getirisi olabilecek altyapı, yerel yetenekler ve ortaklıklara odaklanarak uzun vadeli bir oyun oynuyor.
Gecikmeyi azaltmak için yerel sunucular kuruyor ve dünya sahnesindeki güvenilirliğini artırmak için küresel turnuvalara ev sahipliği yapıyor.
İlk Espor Dünya Kupası ve Olimpiyat Espor Oyunları'nı düzenlemenin getirdiği mali zorluk ve riskler, Suudi yetkililerin de gözünden kaçmıyor.
Suudi Espor Federasyonu CEO'su Turki Alfawzan, “İlk hamleyi yapan olmanın dezavantajlarından biri finansal sürdürülebilirliktir.
“Nasıl [do we] “Esporu sürdürülebilir kılmak ve daha fazla gelir akışı yaratmak mı?”
İkna edici yerel hikayeler
Ancak Savvy Games CEO'su Brian Ward, gelişmekte olan pazarlarda henüz keşfedilmemiş çok fazla potansiyel görüyor.
“Yerelleştirmeye odaklanıyoruz; sadece dil değil, kültürel uygunluk da önemli” dedi.
“Orta Doğu'nun henüz video oyunları aracılığıyla anlatılmamış ilgi çekici hikayeleri var.”
Savvy Games'in sahibi olduğu ESG'nin CEO'su Yannick Theler, karlılığa giden yolun uzun olduğunu ve önemli bir büyüme görmeye başlamasının yedi ila 10 yıl süreceğini kabul ediyor.
“Yatırımın gerçek getirisi, oyun oynamanın nesiller boyu süren bir eğlence haline gelmesiyle ortaya çıkacak” dedi.
“Şimdiki zorluk uygulamadır. Bu, sadece yatırım yapmakla ilgili değil, beklentileri karşılamakla ilgilidir.”