Suudi e-spor hamlesinde henüz kâra geçmeyen yatırım
Suudi Arabistan'ın e-spora agresif girişi, 60 milyon dolarlık E-spor Dünya Kupası ve 2025 Olimpiyat E-spor Oyunları'na ev sahipliği yapma başarısının ardından dünya gündemine oturdu.
Ancak e-sporun ticarileşmesine yönelik çok sayıda zorluk, krallığın bu gelişen yeni endüstri içerisinde küresel bir güç olma hedefini köreltebilir.
E-spor terimi organize rekabetçi video oyunlarını kapsamaktadır. Suudi Arabistan'ın Ulusal Oyun ve Espor Stratejisi, sektörün GSYİH katkısını 2030 yılına kadar 50 milyar SAR'a (13,3 milyar $) çıkarmayı, 250 oyun şirketi geliştirmeyi ve yaklaşık 40.000 iş yaratmayı hedeflemektedir.
İngiltere merkezli hukuk firması Mishcon de Reya'nın spor hukuku ortağı Simon Leaf, geçen ay Londra'da düzenlenen bir etkinlikte yaptığı açıklamada, ülkenin kültürel normlarının bazı sponsorluk anlaşmalarını zorlaştırdığını söyledi.
“E-sporların geleneksel sponsorlarının çoğu kumar oynuyor [companies]Örneğin, bu krallığın bir sorunudur” dedi Leaf, İngiltere-Suudi Arabistan Spor Yatırım ve İnovasyon Forumu'nda.
“Eğer bir e-spor organizasyonuysanız, [or] bir takım, [and] “Sponsorlarınız, sponsorluk logosunu gösteremediğiniz bir bölgede olduğunuz için hakları kullanamıyorsa, bu üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.”
Hollandalı oyuncu araştırma şirketi New Zoo, sponsorluk anlaşmalarının e-sporun en yüksek hasılat getiren gelir kaynağını oluşturduğunu ve tüm pazarın yaklaşık yüzde 60'ını oluşturduğunu söylüyor.
Leaf ayrıca Suudi Arabistan'ın artık aşması gereken küresel endüstrinin daha geniş kapsamlı karlılık zorluklarına da işaret etti.
“E-sporlarda sayılara bakıyorsunuz [of viewers] ve inanılmaz derecede etkileyiciydiler – ama sektörden çok az insan para kazanıyordu” dedi.
“YouTube'u yöneten Google ve Twitch'i yöneten Amazon oldukça iyi durumdaydı. Ancak ekosistemdeki diğer birçok kişi finansal açıdan karlı hale getirmek için mücadele ediyordu.
“Asıl zorluk [is] “Özellikle krallıkta bu kadar çok harcama yaptığınızda, yatırımınızın geri dönüşünü nasıl elde edersiniz?”
- Dünya Kupası'nın dolup taşan ödül havuzu Suudi e-sporlarını canlandıracak
- Suudi oyun şirketi Japonya ve Güney Kore devleriyle anlaşmaya vardı
- Espor Dünya Kupası Suudi Arabistan'a geliyor, vizeler geliyor
Suudi Arabistan ile Avrupa arasındaki düzenleyici farklılıklar nedeniyle veri işleme konusunda daha fazla karmaşıklık ortaya çıkıyor ve bu durum sponsorlar ve krallığın daha geniş teknoloji sektörü için başka bir karmaşıklık katmanı oluşturuyor.
Leaf, “Kişisel verilerin İngiltere ile Avrupa ve Suudi Arabistan arasında aktarılması o kadar kolay değil” dedi.
“Örneğin, belirli bir etkinliğin Suudi organizatörlerinin abonelik satın alan kişilerin e-posta adreslerine ve iletişim bilgilerine erişmek istediği bir sorun vardı. Bu bir Avrupa etkinliği olsaydı, bunun üstesinden gelmek çok daha kolay olurdu. Herkesi Suudi Arabistan ile İngiltere arasında veri aktarımı yapamayacağınızı düşünerek korkutmak istemiyorum. Yapabilirsiniz. Sadece bunu önceden düşünmeniz gerekiyor.”
İş yapmanın önündeki engeller
Leaf, krallıkta iş yapmanın önündeki genel engellerin “hala nispeten yüksek” olduğunu söyledi.
“Onlar [have] Kesinlikle aşağı inerler ama şu anda orada faaliyet göstermek için bile ruhsat almak aylar sürebilir” dedi.
Suudi Arabistan, Aramco, Adidas, TikTok, Stc Group ve Pepsi gibi etkileyici ilk etkinlik sponsorlarıyla e-spora büyük yatırımlar yapmaya devam ederken, yatırımın geri dönüşünün ne olacağı henüz belli değil.
Deloitte'un 2022 tarihli raporunda, küresel e-spor gelirinin o yıl öncelikle reklam, ortak yayın hakları ve sponsorluklarla 1,4 milyar doları geçeceği öngörülmüştü.
Ancak Deloitte, bunun ciddi bir taraftar başına sadece 5,30 dolar anlamına geldiğini ve geleneksel spor ortaklıklarının çok gerisinde kaldığını söyledi.
100 Thieves ve Evil Geniuses gibi ABD'li e-spor devleri, takımların kâr elde etmekte zorlanması nedeniyle küçülmeye gidiyor.
Dublin merkezli Research and Markets şirketi, sektörün 2030 yılına kadar yaklaşık 2 milyar dolar değerinde olacağını öngörürken, Deloitte ise medya hakları, pazarlama ve sadakat programlarında büyüme bekliyor.
Suudi Espor Federasyonu CEO'su Turki Alfawzan, engellere rağmen krallığın, dünyanın en büyük oyun ve e-spor etkinliklerinden biri olan ve biletleri tükenen Gamers8'e ev sahipliği yaparak suları test etmesinin ardından uyguladığı stratejinin işe yarayacağı konusunda iyimser.
“Gençliğin olduğu her yerde daha fazla oyuncu vardır,” dedi. Suudi nüfusunun çoğunluğu, yüzde 63'ü, 30 yaşın altında ve ülke yaklaşık 20 milyon oyuncuya ev sahipliği yapıyor.
“Bu yeşil bir alan,” dedi Alfawzan. “Bir boşluk olduğuna inanıyoruz ve bu boşluğu oyuncuların yaratımıyla doldurmak istiyoruz.”